Modul 2 - Design som tænkning og praksis
Styrk dine kompetencer inden for designtænkning, designledelse og bæredygtighed
I modulet Design som tænkning og praksis får du en forskningsbaseret indføring i Design Thinking og de forskellige tilgange, der har vundet indpas i de senere år inden for både snævert designfaglige og i innovations- og ledelsesmæssige sammenhænge, hvor design tænkning ikke mindst er blevet et væsentlig redskab til ledelse af bæredygtige forandringsprocesser.
I undervisningen vil der være særligt fokus på ’designtænkning for designere’, hvor vi blandt andet vil undersøge, hvordan formgivning, æstetik og det at ’skabe design’ kan have en særlig værdiskabende rolle i det ekspanderende designfelt, hvor det ikke blot er fagprofessionelle designere, men mange forskellige fagligheder, som er engageret i designarbejde.
Master i Design uddannelses tilbydes som et flexibelt forløb. Modulerne kan tages i vilkårlig rækkefølge, og du kan til- eller fravælge modulerne efter egne ønsker og karrierevalg, og du får mulighed for at opgradere din faglige værktøjskasse inden for et bestemt område. For at blive optaget på modulet Masterafhandling, er det dog et krav, at de øvrige tre moduler er bestået.
Det får du ud af modulet
- Modulet giver dig overblik over de vigtigste positioner og skoler inden for design tænkning og med fokus på designtænkning både som formgivende disciplin og som redskab til at lede forandringsprocesser i private og offentlige organisationer.
- Du bliver klædt på til at kunne anvende forskellige metoder inden for designtænkning i forhold til konkrete organisatoriske problemstillinger og cases.
- Du bliver i stand til at argumentere for, hvad eksperimentelle forslagsstillende og skabende tilgange fra designtænkning kan bidrage med i tværfaglige og i forskellige organisatoriske sammenhænge.
- Du lærer at argumentere for valg af metoder og tilgange inden for designtænkning på et kvalificeret mundtligt og skriftligt niveau.
- Du kommer ind i et levende og kreativt læringsmiljø og netværk.
- Du møder forskere, udøvere og medkursister fra hele branchen.
Undervisning og sessioner
Undervisning og sessioner
Uddannelsen består af en række 2-dages seminarer, og undervisningsformen veksler mellem forelæsninger, diskussion, refleksion, workshops, kollokvier, individuelle opgaver, gruppearbejder og feedback. Der bliver lagt vægt på at relatere uddannelsens indhold til deltagernes egne praksisbaserede erfaringer og arbejdsliv.
Deltagere
Deltagere
Uddannelsen henvender sig til dig, der har nogle års erhvervserfaring, fx fra virksomheder, organisationer eller som har drevet eget firma. Eller du er underviser på designskoler og akademier og føler et behov for faglig opgradering. På Master i Design møder du fx:
- Designere
- Arkitekter
- Designundervisere
- Andre i design- og innovationsorienterede brancher
Master uddannelsen i design har på alle måder været en super god oplevelse.
For en person som mig, der i mange år har beskæftiget sig professionelt med design som en primært formgivende aktivitet, har masteruddannelsen i design været en mindre åbenbaring. Jeg har fået den sjældne og værdifulde mulighed at se på mig selv og mit fag udefra, samtidig med at områder af designfeltet, som jeg på forhånd knap kendte eksistensen af, har foldet sig ud. Min faglige selvforståelse er blevet udfordret og flyttet undervejs i forløbet, der har budt på al det nye indenfor designforskning og samtidig været en inspirerende ramme for diskussioner af og refleksioner over det gamle.
Fagligt står jeg i dag et andet og bedre sted med perfekt balance mellem teoretisk indsigt og praktiske erfaringer.
"Master i Design har et tværdesciplinært design afsæt, som jeg synes er super spændende! Det har givet mig et fantastisk afsæt, da jeg har fået viden og værktøjer, som jeg kan bruge direkte og implementere og eksekvere i de projekter, jeg arbejder med. Det har også været rigtig givende at kunne sparre med de andre deltagere på holdet, fordi alle kommer med forskellige spændende profiler inden for designfeltet. På den måde har vi kunnet bruge hinanden konstruktivt."