Længdesnit

HELENDE SPOR

Navn
Mikki Patrick Gabriel Højgaard Simonsen
Uddannelsesgrad
Kandidat
Fagfelt
Arkitektur
Institut
Bygningskunst og Teknologi
Program
Bosætning, Økologi og Tektonik
År
2024

I en tid med dalende mental sundhed søger vi at skabe et aflastningshjem for børn med psykisk syge forældre. I tillæg indtænkes et videnscenter til at skabe transparens om et tabubelagt emne. Med afsæt i en nedlagt togstation på Lolland fusionerer vi stedets iboende kulturarv med naturens helende egenskaber. Vores mål er at skabe et helende rum for børn og for byen langs banelegemets helende spor.

Ifølge Psykiatrifonden udvikler 15 % af børn en psykisk sygdom inden de fylder 18 år, og over halvdelen af børn med alvorligt psykisk syge forældre oplever selv psykiske vanskeligheder. I alt har ca. 333.000 børn psykisk syge forældre, og 88 % af befolkningen finder det mere acceptabelt at have en fysisk sygdom frem for en psykisk sygdom.

I Lolland Kommune er 13 % af børnene underrettet til kommunen, hvilket er 8 % over landsgennemsnittet. Med den højeste andel af underrettede børn i landet valgte vi at fokusere vores indsats der, hvor problemet er størst. 

Ved at rette blikket mod Lolland fandt vi også de over 3500 nedrivningsparate bygninger, der præger øen. Disse nedrivninger fører til tab af kulturarv, herunder NKJ-jernbanen fra Nakskov til Kragenæs. Denne rute, med otte stationer, hvoraf fem er typehuse, blev nedlagt i 1967. I dag står kun stationerne tilbage, tegnet af E. Ambt og A. Preisler og opført i 1914. En af de første stop fra Nakskov var Harpelunde Station, beliggende i Sandby. Den lille station er en central del af vores projekt, da den fangede vores opmærksomhed på grund af dens rolle som byens kulturelle knudepunkt og hjerte. Efter nedlæggelsen af jernbanen forsvandt stationsbygningens rolle, hvilket førte til byens forfald.

Projektet er udarbejdet i samarbejde med Camilla Roll-Lund.

Visualisering - Landskabet
Visualisering - Landskabet

KONCEPT

Intentionen med vores projekt er at lave et aflastningshjem for børn med forældre, der kæmper med psykiske problemer, samt oprette et videncenter, der skal uddanne pædagoger og tilbyde indsigt i håndtering af børn, der oplever udfordringer derhjemme. Målgruppen for det planlagte botilbud er børn i alderen 4-8 år. Denne specifikke aldersgruppe er blevet udvalgt, da det er i denne alder, at børn begynder at forstå og reflektere over situationen derhjemme og stiller spørgsmål. Det er derfor utroligt vigtigt at gribe ind, da eksempler, der viser det modsatte fører til angst og depression.

Diagram - Konceptet.
Diagram - Konceptet.
Tegning - Kort over Lolland med NKJ.
Tegning - Kort over Lolland med NKJ.

PROGRAM OG NARRATIV

Arkitekturen inspirerer sig af stedets historie og natur med særlig tematik på jernbanen som landskab og dens sammenkobling med den romantiske have. Begge balancerer tematikken i den planlagte opdagelsesrejse fyldt med mellemstationer og stop for samtaler og ro. I projektet anvender vi jernbanen som en gennemgående metafor i projektets fem hovedelementer. Stationen fungerer som en metafor for et mødepunkt, remisen repræsenterer boligen, drejeskiven symboliserer videnscenteret, trinbrættet står for samtalerummet, og til sidst repræsenterer jernbanen landskabet. 

Vi ønsker at hele byen ved at bruge helende natur som et grundlæggende motiv. Her ønsker vi at bruge træer som hovedmotiv i vores formgivning, da træet symboliserer stabilitet og tryghed. Jernbanens motiv har også inspireret vores materialevalg, der består af træ (shingels) og metal. 

1
/2
Diagram - Programoversigt.
Diagram - Jernbanen som metafor.
Diagram - Programoversigt.
Diagram - Jernbanen som metafor.

SANSER OG BYINVENTAR

Vi ønsker at hele byen ved at genbruge materialer fra nedrivningsparate bygninger til byinventar og pavilloner langs naturelementer. Disse naturlige samtalerum vil skabe en rute for både byens beboere og børnene, der kan udforske de midlertidige stop, der knytter sig til de fem grundlæggende sanser. Ved at stimulere alle sanser og integrere naturen ønsker vi at skabe små oaser og trinbræt, hvor børnene kan finde støtte og forståelse fra terapeuter og omsorgspersonale.

1
/2
Diagram - Mulig brug af mursten fra byen.
Diagram - Mulig formgivning af byinventar.
Diagram - Mulig brug af mursten fra byen.
Diagram - Mulig formgivning af byinventar.
1
/5
Tegning - Byinventar: Synssansen.
Tegning - Byinventar: Høresansen.
Tegning - Byinventar: Følesansen.
Tegning - Byinventar: Lugtesansen.
Tegning - Byinventar: Smagssansen.
Tegning - Byinventar: Synssansen.
Tegning - Byinventar: Høresansen.
Tegning - Byinventar: Følesansen.
Tegning - Byinventar: Lugtesansen.
Tegning - Byinventar: Smagssansen.
1
/4
Billede - 1:1000 Model af Kontekst.
Billede - 1:1000 Model af Kontekst.
Billede - 1:1000 Model af Kontekst.
Billede - 1:1000 Model af Kontekst.
Billede - 1:1000 Model af Kontekst.
Billede - 1:1000 Model af Kontekst.
Billede - 1:1000 Model af Kontekst.
Billede - 1:1000 Model af Kontekst.

LANDSKABET

Vi vil centrere projektet omkring den romantiske have som et hovedelement, der skal skabe muligheder for udsyn og opdagelser langs planlagte stop. Desuden ønsker vi at skabe genkendelighed ved at integrere sanserne i både byinventar og på matriklen. De små oaser, vi skaber i byen, vil også findes på matriklen, hvor vi implementerer grønne områder, der inviterer til ro og refleksion. Vi ønsker at skabe en harmonisk oplevelse, hvor både byens rum og matriklen føles som en integreret del af en større helhed.

Tegning - Situationsplan.
Tegning - Situationsplan.
1
/5
Tegning - Byinventar: Synssansen.
Tegning - Byinventar: Høresansen.
Tegning - Byinventar: Følesansen.
Tegning - Byinventar: Lugtesansen.
Tegning - Byinventar: Smagssansen.
Tegning - Byinventar: Synssansen.
Tegning - Byinventar: Høresansen.
Tegning - Byinventar: Følesansen.
Tegning - Byinventar: Lugtesansen.
Tegning - Byinventar: Smagssansen.
1
/5
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.

CENTRALE ELEMENTER

Projektets formgivning afspejles i tre centrale motiver, identificeret gennem vores analyse af stationsbygningen. Den gamle togstations karakteristiske tag afspejles som tre takter i både boligen og videncentrets formsprog og komposition. Vores besøg af matriklen afslørede også naturens overtagelse af stationen, hvilket inspirerede os til at bruge træet som et centralt element i projektets tektonik. Endelig inddrages stationsbygningens historie og kulturarv gennem metaforer som beskrevet tidligere. 

Diagram - Centrale elementer i formgivning.
Diagram - Centrale elementer i formgivning.

STATIONSBYGNINGEN SOM MØDEPUNKT

Projektet transformerer den gamle stationsbygning til et socialt centrum for børn, der fungerer som et midlertidigt stop på rejsen. En omfattende SAVE-analyse er udført for at vurdere bygningens arkitektoniske, kulturelle og miljømæssige værdier samt dens originalitet og tilstand.

Inspireret af træet og grenen som motiv symboliseres stationsbygningens tre skorstene som forhistoriske træer. Ved at fjerne bygningens indervægge skaber vi et højt rum, hvor et nyt møbel binder skorstene sammen gennem en gangbro. Dette møbel tillader børnene at lege frit i rummets forskellige niveauer, ”grene” og huler, som om de var ude i skoven oppe under træernes kroner.

Tegning - Plantegning: Stationsbygningen.
Tegning - Plantegning: Stationsbygningen.
Tegning - Opstalt og snit: Stationsbygningen.
Tegning - Opstalt og snit: Stationsbygningen.
Aksonometri - Møblet i stationsbygningen.
Aksonometri - Møblet i stationsbygningen.
1
/4
Billede - 1:100 Model af Stationsbygning.
Billede - 1:100 Model af Stationsbygning.
Billede - 1:100 Model af Stationsbygning.
Billede - 1:100 Model af Stationsbygning.
Billede - 1:100 Model af Stationsbygning.
Billede - 1:100 Model af Stationsbygning.
Billede - 1:100 Model af Stationsbygning.
Billede - 1:100 Model af Stationsbygning.

BOLIGEN SOM REMISEN

Boligerne vil fungere som midlertidige aflastningshjem for børnene, hvor de kan finde tryghed og støtte i overgangen fra tidligere udfordringer til fremtidige muligheder. Inspireret af campingvognens hjemlige atmosfære og træet som motiv, er boligen designet med børnenes perspektiv for øje. Træet og stammen er symboliseret i boligens tårn og de indvendige skæve vægge, hvor børnene kan udforske små huler, en hems, vinduer og rum, der er specielt tilpasset deres højde. 

Tårnet vil give en panoramisk udsigt og muliggøre interaktion med andre børn gennem synsaksen. Konstrueret af gamle mursten fra byen, har tårnet til formål at skabe en følelse af historie gennem patinaen for at skabe en tryg atmosfære.

Visualisering - Boligen.
Visualisering - Boligen.
Tegning - Plantegning: Boligen.
Tegning - Plantegning: Boligen.
Tegning - Opstalt og snit: Boligen.
Tegning - Opstalt og snit: Boligen.
Aksonometri - Møblet i boligen.
Aksonometri - Møblet i boligen.
1
/3
Billede - 1:100 Model af Bolig.
Billede - 1:100 Model af Bolig.
Billede - 1:100 Model af Bolig.
Billede - 1:100 Model af Bolig.
Billede - 1:100 Model af Bolig.
Billede - 1:100 Model af Bolig.

VIDENSCENTERET SOM DREJESKIVE

Togdrejeskiver symboliserer forandring og bevægelse, hvilket udgør centrale metaforer i designet af videnscentret. På samme måde som de gamle tog, der krydsede jernbanelandskabet, er hensigten med centret at sprede viden og nedbryde tabuet om psykiske sygdomme, samtidig med at der skabes en forbindelse mellem teori og praksis.

Bygningen er opdelt i tre takter herunder kontorer til psykologer, en foredragssal for besøgende og et bindeled mellem de to. Træets krone er symboliseret i bygningens tag, der efterligner træernes former. Bygningen fungerer som en tragt på landskabet, hvor bindeleddet er gjort transparent for at indikere opdelingen fra det gamle jernbanespor. Foredragssalen åbner højt op til himlen og skaber en direkte forbindelse mellem ude og inde. Toppen af åbningen er indrammet af rødt metal for at komplementere den røde stationsbygning og boligens røde mursten.

I foredragssalen er der skabt en bogstavelig metafor for at åbne op for samtalen ved at designe borde, der kan foldes ned som i togkupeer. Møblet åbner op ud mod naturen under workshops ved foredrag.

Visualisering - Videnscenteret.
Visualisering - Videnscenteret.
Tegning - Plantegning: Videnscenteret.
Tegning - Plantegning: Videnscenteret.
Tegning - Opstalt og snit: Videnscenteret.
Tegning - Opstalt og snit: Videnscenteret.
1
/3
Aksonometri - Møblet i stationsbygningen: Lukket.
Aksonometri - Møblet i stationsbygningen: Åbent.
Aksonometri - Møblet i stationsbygningen: Opdelt.
Aksonometri - Møblet i stationsbygningen: Lukket.
Aksonometri - Møblet i stationsbygningen: Åbent.
Aksonometri - Møblet i stationsbygningen: Opdelt.
1
/5
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.

VISION

Som stationsbygningens skiftende funktion, ønsker vi at vores bud også har en foranderlighed i funktioner over tid. Vores fremtidsvision inkluderer fx at omdanne stationen til en børnehave, transformere videnscentret til et fælleshus og fjerne boligens lette konstruktion til fordel for at tårnet vil stå tilbage som kulturelle ruiner. Disse ruiner vil indgå som vigtige pejlemærker i den helende rute, der strækker sig gennem hele byen. 

Vores projekt er relevant indenfor temaet psykisk sygdom blandt forældre, da vi mener, at det er en ond cirkel, der skal brydes, og den skal brydes ved børnene. Projektet behøver nødvendigvis ikke kun at tage udgangspunkt i Sandby, men kan implementeres i hele Danmark, da mange byer indeholder tomme bygningsmasser, der skal rives ned. Disse bygningsmasser skal bruges, og de kan bruges til både at hele byen, men endda også til at hele den boende gennem det helende spor.

1
/4
Aksonometri - Matriklen: Vores forslag.
Aksonometri - Matriklen: Historiske forhold.
Aksonometri - Matriklen: Nuværende forhold.
Aksonometri - Matriklen: Vores forslag på fremtidige forhold.
Aksonometri - Matriklen: Vores forslag.
Aksonometri - Matriklen: Historiske forhold.
Aksonometri - Matriklen: Nuværende forhold.
Aksonometri - Matriklen: Vores forslag på fremtidige forhold.

Det Kongelige Akademi understøtter FN’s verdensmål

Siden 2017 har Det Kongelige Akademi arbejdet med FN’s verdensmål. Det afspejler sig i forskning, undervisning og afgangsprojekter. Dette projekt har forholdt sig til følgende FN-mål
CV

Fra barndommens legoklodser til nutidens arkitektoniske praksis har jeg altid været drevet af en passion for design og innovation. Som cand. Arch fra Det Kongelige Akademi - Arkitektur, Design, Konservering (KADK) har jeg specialiseret mig i projektstyring, projektanalyse, skitsering og idéudvikling. Med et særligt fokus på bæredygtighed og originalitet stræber jeg efter at skabe funktionelle og inspirerende rum, der gør en positiv forskel både for individet og for verden. Min erfaring som studentermedhjælper på forskellige tegnestuer, praksis inden for møbeludvikling og deltagelse i konkurrencer har udstyret mig med de nødvendige færdigheder og den drivkraft, der kræves for at bidrage væsentligt til udviklingen af projekter.

Konkurrencer, publikationer og priser

HALLDOR GUNNLÆGSSONS FOND - 1 PLADS.

Uddannelse og relevante kurser
-

ARKITEKT - KANDIDAT (KANDIDATUDDANNELSE)

Mere specifikt gik jeg på linjen BØT - Bosætning, Økologi og Tektonik. Jeg afsluttede uddannelsen med et gennemsnit på 11.
-

ARKITEKTUR OG DESIGN (IBD) (BACHELORUDDANNELSE)

-

STUDENTEREKSAMEN - HTX TEKNOLOGI A OG DESIGN B

På SCU havde jeg linjen Teknologi A og Design B, som lærte mig hvordan man er løsnings orienteret i praktisk design, og hvordan man fremlægger et produkt gennem en præsentation foran mange mennesker. Mit karaktergennemsnit uden at gange op ligger på 10,7.
-

FOLKESKOLE - SKANDERBORG REALSKOLE

Grundskole.
Erhvervserfaring
-

MODELVÆRKSTEDSKOORDINATOR - AART

Arbejdsopgaver:
Da Mangor & Nagel blev opkøbt, forsatte jeg som modelværkstedskoordinator for AART. Her fungerede jeg som leder af modelværkstedet, hvor mine primære opgaver var at sikre høj præcision og nøjagtig udførelse af alle modeller, der blev behandlet i værkstedet. Som koordinator var jeg ansvarlig for at skabe overblik, uddelegere opgaver til de øvrige modelbyggere, samt lave budgettering af modeller, både for interne og eksterne projekter. Arbejdsopgaverne omfattede kundehåndtering i takt med skitseringsmodeller, præsentationsmodeller og udstillingsmodeller, som i dag er udstillet forskellige steder.

Hvad blev jeg særligt god til:
Jeg har gennem mit arbejde som modelværkstedkoordinator fordybet min erfaring indenfor: ledelse og teamkoordination, projektstyring, budgettering og økonomistyring, kommunikation, innovation og kreativitet, kundehåndtering og problemløsning.
-

MODELVÆRKSTEDSKOORDINATOR - MANGOR & NAGEL

Arbejdsopgaver:
Som modelværkstedskoordinator fungerede jeg som leder af modelværkstedet. Mine primære opgaver var at sikre høj præcision og nøjagtig udførelse af alle modeller, der blev behandlet i værkstedet. Som koordinator var jeg ansvarlig for at skabe overblik, uddelegere opgaver til de øvrige modelbyggere, samt lave budgettering af modeller, både for interne og eksterne projekter. Arbejdsopgaverne omfattede kundehåndtering i takt med skitseringsmodeller, præsentationsmodeller og udstillingsmodeller, som i dag er udstillet forskellige steder.

Hvad blev jeg særligt god til:
Jeg har gennem mit arbejde som modelværkstedkoordinator opnået erfaring indenfor: ledelse og teamkoordination, projektstyring, budgettering og økonomistyring, kommunikation, innovation og kreativitet, kundehåndtering og problemløsning.
-

ARKITEKT PRAKTIKANT - NORRØN

Arbejdsopgaver:
Som praktikant hos Norrøn bestod mine opgaver igennem processen og udmøntningen af projekter, i at udvikle alt visuelt materiale (visualiseringer + tegninger), bearbejdning af potentielle narrativer/koncepter, tilbudsudvikling, modelbygning, og sammensætningen af endelige mapper og præsentationer til møder og print.

Hvad blev jeg særligt god til:
Jeg er blevet særligt god til at tage styringen og holde et hvis niveau af kvalitet og ansvar, både i samarbejde med Norrøn, men også gennem kundekontakt og partnere. Især struktur og systematisk tilgang til projekterne har været meget lærerigt. Mine egne arkitektfaglige kompetencer er også blevet udvidet, samt forståelsen af hvordan en arkitekt arbejder.
-

MØBELDESIGNER - HOVE HOME

Arbejdsopgaver:
Hos Hove Home bestod de første par opgaver i at optegne allerede eksisterende møbler, og formidle dem om til arbejdstegninger. Senere fik jeg mere ansvar og endte med at stå for at designe et sengebord til en kunde.

Hvad blev jeg særligt god til:
Her udviklede jeg yderligere mine kompetencer inden for 3d modellering, visualisering og 2d tegning. Jeg lærte hvordan man både arbejder i fællesskab, men også alene i designprocessen og vigtigheden i at opfylde kundens krav gennem design, økonomi og materialitet.
-

MODELBYGGER - ENTASIS

Arbejdsopgaver:
Jeg har skulle formidle arkitektoniske bygninger og tegninger gennem håndlavet modelbygning, hvortil kompetencer som laserskæring og præcision var essentielt.

Hvad blev jeg særligt god til:
Jeg er især blevet god at have et godt samarbejde og lære hvordan miljøet på en tegnestue fungerer, samt bedre forståelse af hvordan man formidler arkitektur på en håndgribelig måde.
-

MODELBYGGER - MANGOR & NAGEL

Arbejdsopgaver:
Jeg har skulle formidle og udvikle arkitektoniske bygninger og tegninger gennem håndlavet modelbygning, hvortil præcision og egenskaben til at holde mange bolde op i luften var essentielt.

Hvad blev jeg særligt god til:
Jeg er især blevet god at have et godt samarbejde og lære hvordan miljøet på en tegnestue fungerer, samt bedre forståelse af hvordan man formidler arkitektur på en håndgribelig måde.
-

MODELBYGGER - ENERGI OG VAND - HOFOR (KØBENHANVS KOMMUNE)

Arbejdsopgaver:
Jeg har skulle formidle og udvikle flere modeller og installationer til et showroom, der skulle formidle den bæredygtige by til alle aldersgrupper.

Hvad blev jeg særligt god til:
Her satte jeg mig ind i hvordan den bæredygtige by og klimaforandringerne er livsnødvendige begreber, og hvordan man som besøgende skal kunne forstå det. Jeg lærte derfor hvordan man gennem et kort brief skulle være i stand til at omsætte ideer til forståelige modeller. Jeg fik der igennem en masse erfaring indenfor CNC fræsning, laserskæring og 3d print. Tidsplaner og deadlines var også en stor del af jobbet, da showroomet skulle stå klart til besøgende.
-

FRIVILLIG AMBASSADØR - RØDDING HØJSKOLE

Arbejdsopgaver:
Efter mit ophold på Rødding Højskole startede jeg på KADK, hvor jeg fungerede som ambassadør. Gennem frivilligt arbejde, har jeg stået for rundvisninger ude på KADK for potentielle nye elever, der kom fra Rødding Højskole. Rundvisningen bestod af at besvare spørgsmål om studiet, samt vise skolen og hvad man laver som studerende. Som ambassadør har jeg også stået for oplæg på højskolen, om det at være arkitektstuderende og studerende generelt.

Hvad blev jeg særligt god til:
Jeg er her igennem blevet særlig god til at formilde mig selv til et større publikum, og lært hvordan man snakker foran mange mennesker, og besvarer spørgsmål på den bedste mulige måde. Der ligger også et stort ansvar i både at repræsentere højskolen, men også akademiet.
IT-kompetencer
Rhino
Revit
Adobe Photoshop
Adobe Acrobat Pro
Adobe InDesign
Adobe After Effects
Adobe Premiere Pro
Adobe Illustrator
Adobe Audition
AutoCAD
Office pakken
Sketchup
Sprog
Dansk
Svensk
Engelsk
Norsk