
Træfagenes Skole - en transformation og addition af Plums Tømmerlade og anlæg
Den arkitektoniske intention for projektet er at skabe rammerne for en skole med et ungdomsuddannelses-miljø og fagligt sammenhold for kommende erhvervsskoleelever. Skolen arbejder for at udvikle den institutionelt funderede måde at tænke håndværksfag på, hen mod diskurser som udforskning, stolthed og sammenhold. Ved at aktivere Plums Tømmerlade og de omkringliggende bygninger i anlægget er det ønsket, at de med deres kulturhistoriske, arkitektoniske og håndværksmæssige kvaliteter kan bidrage til at forankre skolen og indlejre den i anlæggets helhed.

Afsæt for opgaven - Introduktion
I de seneste år har der været et øget politisk fokus på erhvervsskolerne. Ansøgertallet er faldende, og i 2015 har blot 18,5% af de unge søgt ind på en erhvervsuddannelse mod 31,7% i 2001. Trods en ihærdig indsats for at ændre udviklingen er kurven endnu ikke knækket. Tværtimod er den fortsat faldende. Det lave ansøgertal afspejler en tiltagende ændring i den generelle opfattelse af erhvervsuddannelserne. Særligt op gennem 00erne er det blevet langt mindre attraktivt at tage en er hvervsuddannelse, og stadigt flere søger i stedet mod gymnasierne. I en rapport, udarbejdet til udformningen af den nye erhvervsskolereform udpeges en række årsager til denne udvikling. En af årsagerne er et for utilstrækkeligt, eller ikke eksisterende, ungdomsuddannelsesmiljø på erhvervsskolerne. Modsat er ungdomsuddannelsesmiljøet på gymnasierne i høj grad eksisterende og er en af de bærende kvaliteter på tværs af klasser og årgange.
Det svækkede ungdomsmiljø er en direkte konsekvens af den faldende tillæggelse af prestige af de faglærte jobs hos danske unge. I en rapport fra 2012 udarbejdet af Ugebrevet A4, hvor mere end 2000 unge danskere har vurderet 99 jobs på en skala fra 1-10, dominerer faglærte jobs markant i bunden. Og på trods af at tendensen ikke er ny og strækker sig gennem samfundet i flere årtier, spår Dansk Industri en samfundsmæssig problemstilling der bliver presset internationalt i nær fremtid.
Det er derfor relevant at italesætte to problemstillinger:
1: Der er behov for at eksperimentere med institutionelle og æstetiske rammer, der kan bidrage til et mere attraktivt ungdomsuddannelsesmiljø. Med inspiration fra velfungerende miljøer på andre ungdomsuddannelser er der potentiale for at skabe netværk, venskaber og tilhørsforhold, der kan gøre det mere attraktivt at vælge en erhvervsuddannelse.
2: Det er nødvendigt at ændre lavstatus-diskursen, der hersker omkring faglærte jobs gennem oplysning, opbygning af faglig stolthed og mulighed for at de unge kan se andre sider af faget end blot at holde fokus mod arbejdsmarkedet.

Værkstedet, Værestedet og Værelset
For bedst muligt at afdække projektet har jeg valgt at fokusere særligt på tre steder i projektet: Værkstedet, Værestedet og Værelset. Hver især belyser de karakteristikker, der i synergi imødekommer den arkitektoniske hensigt. Stederne fordrer hver deres form for faglighed og samvær som dikteres af rummet udformning
Værkstedet er kernen i projektet og er forudsætningen for værestedet og værelset. Rummet er stort, og med højt til loftet. Fagligheden er primært bestemt af læreren, og her bliver viden direkte og præcist overført fra læreren til eleverne. I rummet har høvlebænke og maskiner deres faste pladser, mens menneskerne, træet og værktøjet er i konstant bevægelse. Tonelejet er højt, der her er meget aktivitet og larm fra maskiner og udsugning.
- Plums Tømmerlade tranformeres til efterskolens værksted.
Værestedet er den fælles ramme på skolen. Det er det mest neutrale sted, hvor eleverne kan mødes. Rummet er lyst og imødekommende. Det er inkluderende og formår at samle sig om sig selv og de aktiviteter der udspiller sig i det. Der er plads til at mange kan mødes og møbleringen kan ændres så den imødekommer enhver aktivitet i rummet. Her er mere roligt end i værkstedet. Rummet er tiltænkt fællesskabet, og den store forsamling.
- Det gamle savværk transformeres til efterskolens værested.
Værelset er det private rum med en intim og hjemlig karakter, hvor eleven kan være sig selv. Værelset er varmt i materialevalget, møblerne er neutrale, og der er plads til, at eleven kan gøre værelset til sit eget. Vinduet er det mest centrale i værelset. Fra vinduet kan eleven følge med i dagens liv på skolen. Her er der helt stille, og to værelseskammerater kan ligge og tale sagte med hinanden sidst på aftenen, når det ikke længere er tilladt at bevæge sig udenfor værelset.
- Mellem Plum Tømmerlade og det gamle savværk fortættes anlægget med en ny addition i form af en bygning med elevernes værelser.

Anlægget

Værkstedet

Værestedet

Værelset





