Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Hjørring Teknisk Skole - Transformation med tilgængelighed som mål og katalysator

Navn
Rikke Skriver Høholt Jensen
Uddannelsesgrad
Kandidat
Fagområde
Arkitektur
Program
Kulturarv, Transformation og Restaurering
År
2023

PROBLEMFELTET

 

I arbejdet med fredet og bevaringsværdige bygninger kan arkitekter i dag få dispensation for dele af bygningsreglementet med begrundelse i forringelser af de bevaringsværdige kvaliteter.

Vi ekskluderer dermed 21% af befolkningen, som har en funktionsnedsættelse fra vores fælles kulturarv.

Målet for projektet har været at sidestille ønsket om tilgængelighed med ønsket om at bevare bygningens bevaringsværdige kvaliteter.

 

 

 

“At være spasser er at leve i ensomhed. Vi har ingen familier eller kulturhistorie at spejle os i.”

- Caspar Eric, Nye balancer, Handicap digte

 

FOKUSPUNKTERNE

 

1)      Kulturarv

Kulturarven ment som i bygningens udpegelse som bevaringsværdig af Hjørring Kommune, samt egne konklusioner fra analyse og værdisætningen.

2)      Tilgængelighed

Tilgængelighed skal både forstås, som en fysisk adgang til bygningen for fremtidige brugere, men også som en adgang til stedets immaterielle kulturarvsfortælling for offentligheden.

3)      Yderkommune

Yderkommune fordi sitet, Hjørring Teknisk Skole, er placeret i en yderkommune.

 

Til bygningen er valgt en fremtidig funktion som udflytter jordmoderskole. Dette er taget med afsæt i sitets placering i en yderkommune, og derved et forsøg på at håndtere en national økonomisk skævvridning, en lokalplan som foreskriver undervisning på stedet, samt et ønske om en lokal forankring til Regionshospitalet Hjørring og opkvalificering af personalet.

FREMTIDIGE FORHOLD

 

VISUALISERINGER

FACADE SYD_NY HOVEDINDGANG
1/2
STUDIEMØBEL_STUDIERUM ELEVATOR
TRAPPEREPOS_UNDERVISNINGSRUM

1_500

1/2
SITEPLAN
SNIT

1_50

PLAN_STUEPLAN
1/6
PLAN_1.ETAGE
FACADE_ØST
FACADE_SYD
FACADE_NORD
SNIT_AA
SNIT_BB

1_5

MODELFOTOS

MODELFOTO_STUDIEMØBEL

EKSISTERENDE FORHOLD

 

ALBUM
RIDS_DETALJE OPMÅLING

TRANSFORMATIONSHOLDNINGEN OG BÆREDYGTIGHEDSSTRATEGIEN

ANBEFALINGER MED LAGET AF UNIVERSEL DESIGN FREMSKREVET I RØD

REFLEKSIONEN

Det er interessant, at man i restaureringsfaglige kredse taler om aktualiteten af at bevare den hele fortælling om samfundet for eftertiden, når man i samme ombæring glemmer at tegne ens projekter til at kunne give adgang til selvsamme historisk oversete grupper. Man ender i sidste ende med at fratage disse grupper deres egen kulturhistorie.

Det Kongelige Akademi understøtter FN’s verdensmål
Siden 2017 har Det Kongelige Akademi arbejdet med FN’s verdensmål. Det afspejler sig i forskning, undervisning og afgangsprojekter. Dette projekt har forholdt sig til følgende FN-mål:
Good health and well-being (3)
Quality education (4)
Decent work and economic growth (8)
Reduced inequalities (10)
Sustainable cities and communities (11)