Uddannelses- og Forskningsministeriets pris til lektor Kjeld Vindum

Dato
Kategori
Indblik

Uddannelses- og Forskningsministeriet har netop offentliggjort vinderne af dette års undervisningspriser, som skal skabe mere anerkendelse om underviserrollen på de videregående uddannelser. I år går en af priserne på 500.000 kr. til lektor Kjeld Vindum, der underviser på arkitektuddannelsen. 

Kjeld Vindum er en af arkitekterne bag den tværgående undervisning på bacheloruddannelsen i arkitektur, hvor de studerende bliver indført i en række teoretiske aspekter af arkitekturfaget. Arkitektuddannelsen skulle omstruktureres i 2014 og Kjeld Vindum satte sig for at gentænke den tværgående undervisning på en mere holistisk vis, fordi det ikke gav mening for ham at se på teoretiske kurser som isolerede størrelser.

Den tværgående undervisning har historisk set ikke altid har været lige så tillokkende for de studerende som det populære projektarbejde på de enkelte programmer, men ved Kjeld Vindums grundige og smittende engagement er den blevet en ambitiøs platform, hvor studerende og undervisere sammen former et kritisk, fælles sprog om faget. 

Kjeld Vindum afvikler ikke længere selv blokkene på grunduddannelsen, men er stadig en central sparringspartner, når forløbene skal planlægges, så både indhold og didaktik forbliver i fortsat udvikling.  

Kjeld Vindum modtager Uddannelses- og Forskningsministeriets undervisningspris. Foto: Søren Kjeldgaard

Det didaktiske skal udvikles løbende
Prismodtageren selv er stolt af at modtage prisen.

"Jeg ser primært prisen som en anerkendelse af arbejdet med udviklingen af den obligatoriske tværgående undervisning for bachelorer. Ambitionen er her en udvikling frem imod en undervisning der integrerer den viden, de kompetencer og færdigheder som forskellige fagområder repræsenterer, og prioriterer sammenhængen imellem dem. Som ser på og undersøger hvordan de virker sammen. Som de også i den praktiske virkelighed virker sammen," siger Kjeld Vindum. "Selve måden der undervises på, det didaktiske, er også en integreret del af denne udvikling. Vi ser det som et stort eksperiment, som udvikles løbende og måske også med tiden kan omfatte ikke-obligatoriske kurser på kandidatdelen. Når jeg siger 'vi' hænger det naturligvis sammen med at der er tale om en udvikling som er foregået i samarbejde med min nu afdøde kollega Mette Jerl og det team af kolleger der deltager i planlægningen og afviklingen af de enkelte kurser. Også her er sammenhæng og samarbejde naturligvis helt afgørende." 

Undervisning i konstant bevægelse
Også dekan for arkitektuddannelsen Jakob Brandtberg glæder sig over prisen på Kjeld Vindums vegne. 

"Det er utrolig velfortjent at Kjeld Vindum modtager undervisningsprisen. Han er en af de vigtigste kræfter bag den tværgående undervisning - han er meget ambitiøs på de studerendes vegne og udfordrer dem til stadighed ved at søge mod og rokke ved fagets grænser," siger Jakob Brandtberg. "Undervisningen gror aldrig fast under Kjelds ledelse. Han udvikler hele tiden indhold og formater, så undervisningen altid er aktuel og har kant, ligesom han konsekvent inddrager den nyeste forskningsbaserede viden ved at inddrage forskere og praksis fra ind- og udland." 

De i alt syv prisvindere modtager hver 500.000 kroner. De 200.000 kroner er en personlig hæderspris, mens 300.000 kroner er øremærket aktiviteter, der kan være med til at skabe god og engagerende undervisning på prismodtagernes uddannelsesinstitutioner. Prisen overrækkes af H.K.H. Kronprinsesse Mary og uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen ved en ceremoni på Nationalmuseet.