Konservator og kunstner genskaber værk i fællesskab

Dato
Kategori
Uddannelse og studieliv

Cæcilie Vieth Vads afgangsprojekt på Konservatorskolen er i dag udstillet på Statens Museum for Kunst: I dialog med kunster Lene Adler Petersen har hun genskabt kunstinstallationen ’Tingene, Din Historie, Befri Dig for Tingene (Friheden Fører Folket)’ fra 1976. 

Hvordan genskaber man et værk, hvor kun få dele fra den oprindelige installation stadig findes? 

Cæcilie Vieth Vad, der er nyuddannet konservator, er en af hovedkræfterne bag kunstinstallationen ’Tingene, Din Historie, Befri Dig for Tingene (Friheden Fører Folket)’ – et værk af kunstner Lene Adler Petersen, som oprindeligt blev opført i 1976 på en udstilling i Schweiz, men som nu er genskabt på Statens Museum for Kunst. 

Værket består af over 600 enkeltgenstande, og kun enkelte genstande fra det oprindelige værk findes i dag. Det drejer sig om en gipsafstøbning af Lene Adler Petersens krop og fire krukker – alle dele, som indgår i det genskabte værk.

Resten af værket har Cæcilie Vieth Vad etableret på ny og i tæt samarbejde med Lene Adler Petersen, og en konservator og kunsthistoriker på Statens Museum for Kunst. De genstande, der mangler har Cæcilie Vieth Vad købt i genbrugsbutikker og på Den Blå Avis, og som en del af sit arbejde med værket har hun lavet en udførlig installationsvejledning, så det kan skilles ad og sættes op igen. 

Lene Adler Petersen: ’Tingene, Din Historie, Befri Dig for Tingene (Friheden Fører Folket)’. Foto: SMK

Afgørende dialog med kunstner
Cæcilie Vieth Vads arbejde er interessant, fordi det i høj grad afspejler nogle svære fortolkningsmæssige og analytiske overvejelser og beslutninger for den ellers tilstræbt neutrale konservator: 

Hvordan genskaber man et værk, så det ligner det oprindelige mest muligt, men hvis budskaber samtidig skal kunne afkodes af nutidens generationer? For eksempel: Skal støvsugeren ligne den fra det oprindelige værk, eller skal det være en mere tidssvarende udgave, som lettere vil blive afkodet som en støvsuger? Og hvordan sikrer man samtidig en sammenhængende æstetik i værket? 

Statens Museum for Kunst købte værket af Lene Adler Petersen i 2019. Konkret købte museet nogle diasbilleder af det oprindelige værk, en liste over de genstandene værket bestod af, de få tilbageværende genstande fra værket samt retten til at opføre det igen. 

Det har været afgørende for Statens Museum for Kunst, at værket blev genskabt i tæt dialog med Lene Adler Petersen.