Nyt navn: Det Kongelige Akademi - Arkitektur, Design, Konservering

Dato
Kategori
Indblik

Det Kongelige Akademi - Arkitektur, Design, Konservering. Sådan lyder fra i dag navnet på uddannelsesinstitutionen hidtil kendt som Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK).

Samtidig med navneskift lancerer Det Kongelige Akademi - Arkitektur, Design, Konservering en visuel identitet med en opdatering af det historiske segl, ny farvepalet og en specialdesignet typografi, som bliver varemærke i al udadvendt kommunikation på hjemmeside, udstillingsplakater, sociale medier, præsentationer, diplomer mm.

 Dynamik mellem tradition og fornyelse
”Med et mere kommunikerbart navn samt en visuel identitet, der står skarpt på alle platforme, vil vi gerne understrege både vores aktualitet og vores rødder”, siger rektor Lene Dammand Lund. 

”Med det nye navn kalder vi os fortsat et akademi, fordi det peger på, at vi arbejder med kombinationen af praksis, kunst og videnskab. Vi er dybt forankret i den kongelige akademitradition og dansk velfærdsdesign. Men vi er i høj grad også et akademi, der orienterer sig mod omverdenen og de vigtige dagsordener, der præger vores samtid. Vi forsker og uddanner for at skabe ny viden og positiv forandring – for at forme fremtiden – og vores navn og visuelle identitet skal udtrykke denne dynamik mellem fornyelse og tradition.”

Navnet kommunikerer mangfoldighed
Med det nye navn udgår forkortelsen KADK. Den var resultatet af en fusion i 2011, hvor Arkitektskolen, Designskolen og Konservatorskolen blev lagt sammen. 

En stor motivation bag navnevalget var ønsket om at skabe en fælles fortælling på tværs af arkitektur, design og konservering og samtidig skabe plads til at kommunikere den mangfoldighed af aktiviteter, som findes på en uddannelses- og forskningsinstitution som vores. Eksempelvis: 

Det Kongelige Akademi - Institut for Bygningskunst og Design
Det Kongelige Akademi – Fashion, Clothing & Textiles

1
/2
The color palette consists of four primary colors: orange, sand, white and black
The font 'Akademi' has been designed especially for the new visual identity

Et opdateret segl og en ny typografi
Navnet og den nye visuelle identitet er udarbejdet i samarbejde med Urgent.Agency. Grundpillerne er en designmæssig opdatering af det historiske segl med Frederik V’s monogram, en farvepalet med sort, hvid, orange og sand og ikke mindst en nydesignet dansk typografi, der er inspireret af Knud V. Engelhardts Gentofte-alfabet og som er udtryk for vores ønske om at videreføre vores historiske arv. 

Den visuelle identitet og det nye navn er resultatet af et grundigt forløb, hvor professorer fra de tre uddannelser er blevet interviewet, og der har være afholdt workshops for ledere, medarbejdere og studerende samt akademiets bestyrelse.

For mere information, kontakt:
Pressekonsulent Henrik Bay, E: hbay@kadk.dk , T: +45 5353 4665
Pressekonsulent Inge Henningsen, E: inge.henningsen@kadk.dk, T: +45 4170 1533