Forskning og samarbejde
Alle instituttets undervisere er enten praktiserende arkitekter fra førende tegnestuer, fra fagets vækstlag i København og omegn, fra relevante NGO’er og forvaltninger eller de er forskere fra Akademiet. Flere af underviserne udfører Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed (KUV), der er en ækvivalent til forskning.
Vi lægger stor vægt på, at undervisningen på den måde hele tiden er i direkte kontakt med vidensgrundlaget. For os er det væsentligt at viden går begge veje i undervisningen: som både forsknings- og KUV-baseret undervisning og undervisningsbaseret forskning og KUV.
Vi trækker også ofte på anerkendte forskere fra andre videns-institutioner nationalt og internationalt, og på praktiserende arkitekter og andre professionelle, som vi mener viser nye veje og nye erkendelser indenfor vores felt.
Som studerende på 'Kompleksitetshåndtering i Praksis’ bliver man en del af hele Institut for Bygningskunst, By & Landskab. Man møder både programmets egne undervisere, og man stifter bekendtskab med undervisere fra to kandidatprogrammer 'Urbanism & Societal Change' og 'Arkitektur & Landskab', fra ph.d.-skolen og vores Master i Strategisk Byudvikling, der er en to-årig post-graduate uddannelse for arkitekter og andre planlægningspraktikere. Man vil også kunne møde vores kolleger fra Arkitektuddannelsen i Kalundborg og Bachelorprogrammet ’By & Land’, der også hører under Instituttet.
Arkitektur udvikles altid i samarbejder med andre. Derfor har vi ofte samarbejder med én eller flere forskellige eksterne aktører. Det kan være andre uddannelsesinstitutioner, materiale-leverandører og NGO’er, og meget ofte er det den aktuelle kommune vi arbejder i. Det betyder at vi i en del af opgaverne får mulighed for at komme helt tæt på hvordan man i praksis udvikler, planlægger og tegner arkitektur. Vi får på den måde adgang til at arbejde med områder der helt aktuelt er under forandring, og får indsigt i hvordan arkitektur helt konkret spiller en afgørende rolle i en given by og regions udvikling.
Instituttets forskere og KUV’ere skaber ny viden og kunstnerisk erkendelse om de faktorer der gør arkitektur meningsfuld, nemlig hvordan man kan skabe arkitektur der forholder sig hensynsfuldt til sine omgivelser og til de by- og samfundsmæssige forhold den er en uadskillelig del af - og som ikke presser planetens grænser.
En væsentlig del af vores forskning og KUV interesserer sig også for arkitektfagets metoder, som hele tiden udvikler sig i takt med de ændrede vilkår. Meget af vores forskning sker derfor i tværdisciplinære samarbejder, der også påvirker undervisningen.