Hæderspriser til to designprojekter
Hvert år uddeles 15 Juni Fondens Hæderspris til en gruppe talentfulde unge kunstnere og designere. I år har juryen valgt ud fra et overordnet tema, hvor både store globale og politiske strømninger såvel som det nære, det kropslige og det familiære var til stede.
Møbeldesigner Kasper Kyster Iversen, der tog afgang fra kandidatprogrammet 'Møbel og Objekt' i sommer, modtog en pris for sit afgangsprojekt 'The Master Collection', hvor han på seks uger udviklede seks siddemøbler i seks forskellige materialer.
Juryen begrunder sit valg af Kasper Kyster Iversen ved, at han har: '… en veludviklet sans for materialer, håndværk, eksperiment, metode og teknologier og har samlet dem alle til noget nært formfuldendte prototyper, der er drevet af nysgerrighed, ydmyghed og en særlig forståelse for form… Denne tour de force kræver en særlig arbejdsdisciplin, et stort overblik, en dedikeret indsigt i metode og materiale og en stor tillid til egne evner. De evner sidder rigtigt i Kysters krop, der med hænder og hoved har skabt fire overbevisende møbeltyper, der er både funktionelle, valide og charmerende...'
Tilgængelighed for at alle
Designerne Mathilde Marie Huss-Hansen og Linh Dieu Vu Pham, som er kandidater fra Graphic Communication Design, modtog en hæderspris for deres fælles afgangsprojekt 'DEPARTURE – Arriving as Future Citizens'.
Projektet er en visuel kampagne, der tager udgangspunkt i det stigende antal krigs- og klimaflygtninge, der har brug for nyt statsborgerskab. Med afsæt i det nuværende systems favorisering af kun nogle grupper af hele verdens befolkning, fokuserer Mathilde Marie Huss-Hansen og Linh Dieu Vu Pham på at skabe opmærksomhed om ulighed og medborgerskab samt spekulerer i, hvordan fremtidens medborgerskab kunne se ud.
15 Juni Fondens jury har udvalgt projektet for dets samfundsrelevans og nytænkende format: 'Det provokerer os – kaster verdens åbenlyse uretfærdighed lige op i vores ansigter. Projektets gennemførte stramme, og konsekvente grafiske greb i formgivningen, er meget overbevisende og troværdigt. Vi tror på det, vi tror på at dette visuelle greb kan gennemføres bl.a. med de perforerede bogstaver vi kender så godt fra vores pas. Vi vil se det og genkende det og læse det. Det gennemgående grafiske greb i plakaterne følges op gennem en visuel kampagne og andet visuelt materiale til Københavns lufthavn.'